Puolialaston talviharjoittelupaikka |
Nyt on pakko käyttää tätä kanavaa höyryjenpurkamiseen. Kuten pari viikkoa sitten kirjoitin, alle kahden vuoden ikäinen ja alle 3000 km juostu Tunturi t80-juoksumatto, jota mm. eräs liike mainostaa juoksumattojen Rolls-Roycena, alkoi kärytä kesken 50 km lenkin. Suositushinnaltaan yli kolmen tonnin hintaisessa ja kovaan käyttöön tarkoitetussa urheilulaitteessa on onneksi kunnon takuu ja toimiva huolto. Luulin.
Tarina on tähän mennessä edennyt näin:
- Sunnuntai, 27.1. klo 18: Juoksumaton moottorista tuprahtaa käryä juostuani runsaat 20 km kotirataultrasta, lenkki päättyy siihen ja harjoitusviikko jää vajaaksi.
- Maanantai, 28.1 klo 8.05: Soitan Tunturin takuuhuoltoon, kuvailen tilanteen ja minulle kerrotaan että korjaaja ehtii paikalle perjantaina. Hammasta purren hyväksyn neljän päivän odottelun maton kuntoon saamiseksi, vaikka se tarkoittaakin vääjäämättä toista niin tehojen kuin määrän puolesta vajaaksi jäävää harjoitusviikkoa.
- Perjantai 1.2. klo 8.10: Korjaaja saapuu meille ja toteaa omin silmin maanantaina puhelimessa kuvailemani tilanteen. Sen jälkeen hän ilmoittaa palaavansa asiaan seuraavalla viikolla, luultavasti loppupuolella. Kiristelen hampaitani, mutta mitäpä minä muuta voin kuin nyökytellä ja tyytyä tilanteeseen.
- Keskiviikko 6.2. klo 8.25: Korjaaja soittaa ja ilmoittaa tulevansa perjantaina vaihtamaan maton moottorin ja matto-osan. Lopultakin.
- Perjantai 8.2. klo 12.03: Korjaaja saapuu paikalle uuden moottorin ja uuden maton kanssa. Hän purkaa juoksumaton atomeiksi, irrottaa matto-osan ja moottorin. Seuraavaksi hän ottaa esiin pahvilaatikon, jossa uusi moottori on. Laatikon avaamista seuraavat kuolemattomat sanat: "Mikä helvetin moottori tää on?". Tarkemmassa tarkastelussa osoittautuu, että myös matto on väärää tyyppiä: liian lyhyt ja selvästi kapeampi kuin t80:n matto.
- Perjantai 8.2. klo 12:50: Korjaaja poistuu paikalta luvaten palata asiaan heti kun saa Tunturilta oikeat osat. Toivottavasti mahdollisimman pian, mutta jostain syystä en pidätä hengitystäni odotellessani, vaan varaudun kolmanteen peräkkäiseen vajaaksi jäävään harjoitusviikkoon.
Lisäys:
- Keskiviikko 13.2. klo 11:00: Korjaaja saapuu paikalle oikeiden osien kanssa ja pistää harjoitusvälineen kasaan alle puolessa tunnissa. Sen jälkeen juoksumaton kanssa ei ole ollut ongelmia, toistaiseksi...
Onneksi lähdemme runsaan viikon kuluttua viikoksi Espanjaan, jossa odottavat sulat tiet ja parinkymmenen asteen päivälämpötilat. Toivottavasti sieltä palattuamme lumet ovat sulaneet ainakin täältä eteläisestä Suomesta pois ja kenties seuraavaan talveen mennessä takkahuoneessamme on jo toimiva juoksumatto. Mikä sen merkki on, jää nähtäväksi.
Lisäys 29.11.2017:
Tämä kirjoitus roikkuu vuodesta toiseen blogini luetuimpien listalla kärkipäässä, joten päivitetäänpä tarinaa viimeisimmillä käänteillä. Lopputalvesta 2017 Tunturi T80:n moottori kärähti taas ja tällä kerralla oireet viittasivat siihen, että myös elektroniikkakortti otti siipeensä. Kustannusarvio korjaukselle, jopa "kaverihinnalla" oli sen verran suolainen, että loppusijoitin juoksumaton kaatopaikalle. Maton kuolinhetken kilometrimäärästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta arvio on 10 000 km luokkaa. Mielestäni tämä on yllättävän vähän suhteellisen hintavalle kuntoilulaitteelle.
Olen siis sinnitellyt jo yli puoli vuotta ilman juoksumattoa. Uuden, laadukkaan juoksumaton hankinta kummittelee mielessä, mutta toistaiseksi hankintapäätöksen tekemistä on jarruttanut lievähkö likviditeettiongelma eli suomeksi rahattomuus.
Jostain syystä tämä kirjoitus roikkuu jatkuvasti luetuimpien blogikirjotusteni listalla. Ettei jäisi kovin negatiivista kuvaa Tunturin huollosta niin todetaan, että keskiviikkona 13.2. korjaaja tuli oikeiden osien kanssa ja pisti maton kuntoon puolessa tunnissa. Sen jälkeen juoksumaton kanssa ei ole ollut ongelmia, pienellä jännityksellä odotan silti ensi talvea.
VastaaPoistaTämä kolmen vuoden takainen Tunturin "mainos" on näemmä noussut kaikkien aikojen luetuimmaksi blogikirjoituksekseni.
VastaaPoistaKyseisen maton kuulumisista kerrottakoon, että sillä on nyt juostu noin 7000 km (korjauksen jälkeen siis yli 4000 km ilman ongelmia). Jään odottelemaan Tunturin provikoita tästä mainospuheesta... ;-)
Runsas vuosi ym. kommentin kirjoittamisen jälkeen Tunturin moottori ja ilmeisesti myös elektroniikkayksikkö kärähti taas. Koska takuu ei ollut enää voimassa oli korjauksen hinta-arvio sen verran suolainen, että matto sai uuden loppusijoituspaikan elektroniikkaromun keräyspisteessä. Juoksukilometrejä siihen ehti kertyä reilusti alle 10 000 km.
VastaaPoistaVähän aikaa sitten meille kannettiin uusi juoksumatto. Elämästä sen kanssa tulen ehkä kertomaan seuraavassa blogikirjoituksessani.